11 nėštumo savaitė

Šiuo laikotarpiu vaikučio galva jau pasiekusi pusę savo dydžio, kuris bus gimdymo metu. Po dantenomis pūpso maži dantukų pumpurai, o dalis kauliukų tvirtėja ir kaupia kalcio junginius, suteikiančius jiems kietumo. Kepenyse formuojasi raudonieji kraujo kūneliai – eritrocitai Savaitės pabaigoje vaikučio  išorinės genitalijos pradeda diferencijuotis į varpą (berniuko) arba klitorį ir didžiąsias lytines lūpas (mergaitės). Iki šiol lytiniai organai, nepriklausomai nuo to, ar Jūs laukiatės mergaitės, ar berniuko, nesiskiria J. Kūnelis, nenorėdamas atsilikti nuo spartuolės galvos, taip pat pradeda sparčiai augti.

citrina

Šiuo metu Jūsų vaikutis tokio dydžio kaip žalioji citrina

Vaikutis jau gali sulenkti pirštukus į kumštuką. Jis  pradeda atlikti pirmuosius silpnus judesiukus, kurie augant jo kūnui taps labiau išvystyti ir funkcionalūs. Deja, judesiukų Jūs dar nejausite kelis ateinančius mėnesius, bet dėl vaisiaus diafragmos formavimosi, jis pradės žagsėti, o tai imituos pasispardymą.

 PATARIMAI, PASTEBĖJIMAI

  • Šiuo metu dauguma moterų dėl hormonų kaitos jaučia nuovargį, kenčia nuo vidurių užkietėjimo ir rėmens.
  • Nesijaudinkite, jeigu pykinimas neleidžia valgyti daugybės sveikų produktų arba priaugote nedaug svorio. I-ąjį nėštumo trimestrą dažniausiai priaugama tik 1- 2,5 kg. Palaipsniui apetitas didės ir per savaitę priaugsite 0,5-1 kg.
  • Pasidaudokite galimybe atlikti PRISCA testą! PRISCA (Prenatal Risk Calculation) – tai neinvazinis nėščių moterų kraujo tyrimas, kurio metu pagal keleto biocheminių žymenų parodymus ir kitus nėščiosios duomenis kompiuterinės programos pagalba įvertinama vaisiaus apsigimimų rizika dėl Dauno ir Edvardso sindromų bei nervinio vamzdelio defekto. Lietuvoje kol kas šis tyrimas yra rekomenduojamas, bet ne privalomas. PRISCA tyrimą geriausia daryti du kartus: pirmąjį ir antrąjį nėštumo trimestrą. PIRMĄJĮ nėštumo trimestrą (PRISCA-I) – nuo 11 iki 13 +6 d. nėštumo savaitės. Optimalus tyrimo atlikimo laikas – 11-12 nėšt. sav.
  • Jei dar nesimankštinate, pats metas pradėti:
    • labiausiai ištirti ir rekomenduojami pratimai nėštumo metu yra aerobiniai, tokie kaip greitas vaikščiojimas, plaukiojimas, treniruotės su stacionariu dviračiu, bėgiojimas, specialios mankštos besilaukiančioms tiek sporto salėje, tiek vandenyje;
    • sportuojant vandenyje, jo temperatūra neturėtų viršyti 32oC, todėl prieš lipdama į vandenį nepamirškite pasidomėti, kokia ji;
    • venkite nesaugių sproti šakų, tokių kaip važinėjimas dviračiu ar riedučiais, kuriose yra daug šuoliukų, nepatogių, didelės amplitudės judesių (pvz. lauko tenisas, kovos menai);
    • mankšta padeda palaikyti gerą savijautą, aktyvumą, normalią kūno masę, raumenų tonusą, išvengti depresijos nėštumo metu ir po gimdymo, taip pat sumažina vidurių užkietėjimo ir kojų venų varikozės rizikas;
    • prieš pradėdama sportuoti turite pasitarti su gydytoju, kuris įvertins rizikos veiksnius ir pateiks fizinio aktyvumo rekomendacijas.

11-14-ą nėštumo savaitę rekomenduojamas pirmas ultragarsinis tyrimas. Tad pasiimkite būsimą tėvelį ir eikite kartu pasižiūrėti savo vaikučio.